Dispepsi Nedir? Belirtileri ve Nedenleri

Dispepsi, hazımsızlık olarak bilinen üst karın ağrısı, şişkinlik ve rahatsızlık hissini tanımlar. Mide problemlerinin belirtisi olan dispepsinin nedenleri, belirtileri ve reflü ile farkları hakkında bilgi edinin.


Dispepsi , tıbbi literatürde yaygın olarak hazımsızlık şeklinde adlandırılan, karnın üst bölgesinde yoğunlaşan ağrı, şişkinlik ve rahatsızlık hissini ifade eden genel bir terimdir . Tek başına bir hastalık olmaktan ziyade, sindirim sistemindeki bir sorunun belirtisi olarak kabul edilir.

Dispepsinin yaygın olarak görülen belirtileri şunlardır:

  • Üst karın ağrısı veya yanması: Mide bölgesinde hissedilen huzursuzluk.
  • Erken doyma: Yemek yemeye başladıktan kısa süre sonra doygunluk hissetme.
  • Yemek sonrası dolgunluk: Midenin normalden daha uzun süre dolu hissedilmesi.
  • Şişkinlik ve gaz: Midede gerginlik ve geğirme ihtiyacı.
  • Bulantı: Bazen kusmanın da eşlik edebildiği mide bulantısı hali.

Nedenleri ve Türleri

Dispepsi, altta yatan bir mide hastalığına (ülser, gastrit, mide kanseri vb.) bağlı olabileceği gibi, herhangi bir organik neden bulunamadığında fonksiyonel dispepsi olarak da adlandırılabilir. Acıbadem Sağlık Grubu 'na göre stres, yanlış beslenme alışkanlıkları ve bazı ilaçların kullanımı (ağrı kesiciler, antibiyotikler gibi) bu durumu tetikleyebilir.

Reflü ile Farkı

Dispepsi sıklıkla reflü ile karıştırılsa da farklı durumlardır. Reflü, mide asidinin yemek borusuna kaçmasıyla oluşan bir yanma iken; dispepsi daha çok mide bölgesindeki dolgunluk ve ağrı ile karakterizedir. Ancak Memorial Sağlık Grubu her iki durumun aynı anda görülebileceğini belirtmektedir.

Eğer bu belirtiler kronikleşirse veya kilo kaybı, yutma güçlüğü gibi şiddetli semptomlarla birlikte görülürse, bir gastroenteroloji uzmanına danışılması önerilir.

Diğer Ne Demek Yazıları
Ne Demek